Plánování a optimalizace trasy GARMIN
Při testování navigace GARMIN nüvi 2455 LifeTime jsem objevil velmi zajímavou funkci, která si nepochybně zaslouží samostatný článek. Rozhodl jsem se jej napsat ještě před recenzí této navigace, kterou momentálně testuji.
Po spuštění funkce zadáte cíle do seznamu, který vidíte na fotografii, pouze čtvrtý cíl už se na obrazovku nevešel, takže tam je jen počáteční místo a dva průjezdní body. Velmi mě zaujalo to, že je možné provést i optimalizaci trasy. V mém případě nebyla potřeba, jelikož jsem měl pevně dané pořadí, ale pokud Vám jde o nejefektivnější projetí cílů a nezáleží Vám na pořadí, tak je možné optimalizaci provést.
Vypočtenou trasu následně můžete zobrazit na mapě, abyste viděli kudy Vás navigace povede. Na startu cesty v obci Loděnice mi navigace ukazovala dojezd 14:33, což odpovídá času jízdy 1h:51min.
Měl jsem nastavený režim výpočtu "rychlejší čas" a trasa vedla po dálnici na Prahu a následně na Pražský okruh.
Cestou jsem se snažil jet za pomocí tempomatu na horní hranici rychlostního limitu, pokud to situace umožnila. Jako směrodatnou rychlost jsem bral údaj z tachometru, takže na GPS byla rychlost trochu nižší. Díky volnému průjezdu nedělní Prahou bylo možné jet maximální povolenou rychlostí i po Jižní Spojce.
Domů, tedy do prvního průjezdního bodu, jsem dojel o 5 minut dříve, než předpokládala navigace, ale ještě při sjezdu z dálnice byl předpokládaný čas příjezdu pouze o minutu nižší než na začátku cesty.
Zastávka doma byla byla poměrně dlouhá, takže z dojezdového času 14:28 bylo po výjezdu z domova 15:08, cestou do Kolína se snížil na 15:05 a o dojezdu do Kolína na další průjezdní bod, kterým jsem pouze projížděl, se skokem snížil na 15:00, takže pravděpodobně počítá na zastávku cca 5 minut.
I přes nastavení režimu výpočtu trasy "rychlejší čas" mě navigace z Kolína do Kutné Hory vedla poněkud zvláštní trasou přes vesničky okolo Kutné Hory, ale později jsem na mapě zjistil, že to byla asi kratší trasa než jakou běžně jezdím.
Před příjezdem do cíle klesl dojezdový čas ještě o minutu, takže jsem to do Kutné Hory stihl na 15:00, jak jsem tam měl být.
Rozdíl mezi odhadovaným časem nebyl velký. Když k čase v pohybu, tedy 1h 32min přičteme 10 minut které pravděpodobně byly počítané na zastávky tak získáme 1:42, tzn. že odhad je velmi přesný a pokud jedete na horní hranici rychlostních limitů, tak dojedete do cíle s rezervou. Pro lepší odhad celkového času si můžete manuálně nastavit časy na zastávkách.
Plánovač tras GARMIN je tedy velmi povedená funkce, která Vám poskytne přesný odhad času cesty s více zastáckami a zároveň Vám pomůže ušetřit palivo, tím že Vám trasu zoptimalizuje, pokud není důležité v jakém pořadí zastávky objedete.